lördag 21 februari 2009

The Little Black Riding Bard

Så var tredje delen av Sveriges för tillfället största jippo över, jag glömde faktiskt öronpropparna idag också men det gick ändå bra. Konstigt nog blir tävlingen bara bättre och bättre. Den här gången hade jag tänkt gå in lite noggrannare på låtarna.

Velvet - The Queen
Nja, så bra tycker jag inte att den var. Men jag kanske har fel, jag lyssnade inte så mycket på själva låten utan jag tänkte mest på hennes gigantiska klänning som hon hade i början. Och på att jag skulle skämmas ögonen ur mig om den blev Sveriges bidrag i Ryssland, tack och lov försvann den.

Rigo And The Topaz Sound Feat. Red Fox - I Got U
Rigo från Hip-Hop bandet Infinite Mass är tillbaka, med nya medmusikanter och taskig grammatik. Lite retro över sången, helt okej men den passar inte riktigt in här. De har lyckats få med Red Fox, en reggaekille från Jamaica som inte ens pratar svenska men som sagt, låten är bra men den passar inte in.

Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
Hon har jämförts med Carola, sextonåriga Molly är Bert Karlssons nya skötebarn. Så Vill Stjärnorna är en, ganska långtråkig, ballad. Hon har gjort misstaget att låta Ingela "Pling-e-ling" Forsman skriva låten. En vacker röst är ju bra, men den är inte allt. Hon har framtiden för sig men här rör sig gäspmuskeln lite för mycket för att jag ska gilla den.

E.M.D. - Goodbye Baby
När jag först såg titeln tänkte jag att flickfavoriterna nummer ett skulle köra igång en låt som framförallt skulle tyckas om av deras "kärnfans". Men oj så fel jag hade, E.M.D. är helt klart bäst idag. Erik, Mattias och Danny har, dagen till ära, satt på sig sina pingvinstassar och plockat fram käpparna. De tar verkligen för sig av kameran, det är första gången i år som jag helt glömt bort bakgrundsdansarna. Själva låten är också grymt bra, särskilt refrängen som sätter sig på hjärnan. Deras övergångar mellan moll och dur lyfter låten till en helt annan nivå. Förlåt om jag låter lite exalterad, men jag är helt såld.

Mikael Rickfors - Du Vinner Över Mig
Herr Rickfors tillhör inte direkt min generation musiker, så jag kan inte uttala mig om hans förflutna. Men det han gjorde idag var bra, inte bra som i "final-bra", men bra. En rocklåt som kanske inte uppnår till statusen "örongodis" men ändå håller måttet. Att han är lite av en underdog minskade inte direkt hans chanser heller.

Maja Gullstrand - Här För Mig Själv
Här doftar det sextital, men inte så mycket som det doftar överbetalda dansare. Jag skulle i alla fall inte skämma ut mig som de gjorde om inte jag fick minst ett fyrsiffrigt belopp per timme. Det var det ända jag tänkte på under hela låten, särskilt killen längst till höger, från publikens håll, betedde sig väldigt fånigt. Dansarna stal showen helt enkelt. Låten var nog bra, men det skulle vara ännu bättre om någon faktiskt hörde på den.

Sofia - Alla
Nu tror ni att hon menar alla, som i allihopa. Men alla är inte ett svenskt ord, det är grekiskt, hela låten är faktiskt på grekiska. Nu undrar kanske ni som jag, vad har en låt helt på grekiska att göra i svenska melodifestivalen? Ja, jag har ingen aning men med är den och den är faktiskt inte så pjåkig. Kanske lite mycket europop-trams för min smak och det faktum att den är just på grekiska gör att den inte känns riktigt komplett.

B.W.O. - You're Not Alone
Nu kommer den sista låten för kvällen, låten som alla har väntat på. Ja, kanske inte alla, inte jag, inte resten av familjen, inte... Låt oss bara konstatera att den är här. Jag hade förväntat mig en som vanligt multibögig Alexander Bard men när vi äntligen får se hur han såg ut, (kameran verkade gilla Martin Rolinski) så är han klädd i ridkläder, och ett par alldeles för stora glasögonen. Jag har inte skrattat så på länge och det tog en stund innan jag hämtade mig. Jag vet att allas vår Bard är väldigt ivrig att prova fula kläder men idag överträffade han sig själv, han hade till och med en piska för att fullända allting. Själva låten var ganska tråkig, en liten parantes, bakrundsmusik till Bards modeshow. Och för en gångs skull verkar fansen ha övergivit dem. De kom bara vidare till andra chansen, utslagna av en viss Molly Sandén.

Leksand är hittils den bästa deltävlingen. Visserligen väldigt många som var på skojhumör men inte riktigt så många bottennapp som de två föregående lördagarna. En som dock verkligen förtjänar en törn är, Petra Mede. Hon verkade ha fått slut på skämt för hon återanvände två stycken idag, jag tycker särskilt att hon kunde vara lite schysstare mot Amy Diamond och Molly Sandén. Exakt samma skämt till båda, som förutom att vara tråkigt, också var ganska plumpt. Ett annat riktigt bottennapp var pausunderhållningen. Inte den med Kalle Moraeus och kör, den var väldigt bra, utan filmen när den ena killen sjunger om farfars blåsa för ett par gamlingar. Just då kände jag verkligen för att gräva ner mig. Men det gjorde jag inte, som tur var, annars hade jag ju inte kunnat sitta här och skriva.
Jag är mycket mer nöjd över utgången idag än vad jag var för två veckor sen, bara ett dåligt bidrag gick vidare och dem var ganska självklara: BWO.
Om du inte fått nog kan du läsa den här intervjun med Alexander Bard, trevlig kille, inte sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar