tisdag 4 augusti 2009

30 år med Allsång

Det var hela trettio år sedan som Bosse Larsson tog Allsång på Skansen in i tv-rutan och det firade de naturligtvis när säsongens sista program gick av stapeln. Inte för att jag är så jätteintresserad men mamma tycker att det är kul så där sitter man och kollar in en Anders Lundin som dagen till ära har fått två "bisittare". Ovannämnda Bosse Larsson och Lasse Berghagen, mister allsång, inga dåliga gäster men på jubileét ska självklart de båda tidigare programledarna vara med. Efter en inledande allsång med alla tre sjungande så tilldelas de båda legenderna varsin vip-plats (fåtölj) och festen kan fortsätta. Vilken artist fick nu äran att inleda? Valet var klockrent, Björn Skifs. Klart att en av Sveriges mest älskade och hyllade artister ska få vara med. Artisten som kom efter var däremot inte lika självklar.
Han är 30 år (alltså lika gammal som programmet), älskas av tjejerna längst fram och är allmänt barnslig. Nej det är varken Markoolio eller Håkan Hellström, det är Markus Krunegård. För er som inte vet vem det är så är han skyldig till plågan "Jag är en vampyr". Om ni fortfarande inte vet vem jag snackar om är ni en lyckligt lottad skara.
Den andra artisten på 30-års jubiléet av Allsång på Skansen sjunger alltså i refrängen: "Jag är en vampyr, jag suger och spyr", det krävs nog ingen Einstein för att förstå vad jag tycker om det valet. Att killen väljer att kalla sitt album för Markusevangeliet sänker honom ännu mer i mina ögon. På det albumet har han en låt som heter "Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp", han kanske borde lyssna mer på sig själv. Om man kunde mäta mognadsprocess i km/h så skulle han bli omkörd av växande majs. Nog sagt om ännu ett misslyckat försök till artist. I mitten av det mediokra framträdande han lyckades frambringa så struntade jag faktiskt i tv:n och gjorde nåt annat, vem vet? Kanske var det Lena Ph på tur, Brr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar